Privacy statement Achmea Investment Management

 

Uw gegevens in vertrouwde handen

Belegt u in ons product of neemt u een financiële dienst bij ons af of heeft u op een andere manier contact met ons? Dan hebben wij uw gegevens nodig. Wij vinden het belangrijk dat u weet wat wij met uw persoonsgegevens doen. En wat uw rechten zijn. Zodat u erop kunt vertrouwen dat uw gegevens bij ons in goede handen zijn.

 

Welke gegevens gebruiken wij?

Meestal vragen wij om uw naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer. Soms vragen wij ook om andere gegevens. Zoals een kopie van uw identificatiebewijs om uw identiteit te controleren. Welke gegevens wij gebruiken, hangt af van het doel waarvoor we de gegevens verwerken, en verschilt per product of dienst.

 

Meestal geeft u uw gegevens zelf aan ons door. Soms krijgen wij uw gegevens op een andere manier. Wij vragen bijvoorbeeld in sommige gevallen een uittreksel bij de Kamer van Koophandel op.

 

Wij gebruiken ook cookies

Wij maken alleen gebruik van cookies die zeer weinig invloed hebben op uw privacy, om deze website goed te laten werken. Hierbij worden geen persoonsgegevens van u verwerkt. U leest wat cookies zijn en hoe wij met cookies omgaan in ons cookiebeleid.

 

Waarvoor gebruiken wij uw gegevens?

Wij gebruiken bijvoorbeeld uw gegevens om:

• u een product of dienst aan te bieden. Hiervoor kunnen wij ook gegevens gebruiken die wij van u op internet vinden
• een product of dienst af te sluiten
• uw behoeften en voorkeuren in kaart te brengen
• onze producten en diensten beter op uw behoeften aan te laten sluiten
• een schatting te maken van onze risico’s
• fraude tegen te gaan en fraudegevallen af te handelen. In een fraudeonderzoek kunnen wij ook gegevens gebruiken die wij over u op internet vinden
• De veiligheid en integriteit van ons zelf en van de financiële sector als geheel te waarborgen (het bestrijden en voorkomen van strafbare of andere slechte gedragingen, bijvoorbeeld terrorisme, witwassen en fraude).
• Om te voldoen aan de vereisten om witwassen en de financiering van terrorisme tegen te gaan.
• wetenschappelijk onderzoek, statistisch onderzoek, statistisch onderzoek en marktonderzoek te doen
• ons in het algemeen aan de wet- en regelgeving te houden
• bij te houden hoe en wanneer wij contact met u hebben.

 

Welke contactmomenten leggen wij vast?

Wij leggen vast wat wij met u afspreken. En we gebruiken onze contactmomenten om onze dienstverlening aan u te verbeteren. Dit zijn bijvoorbeeld contactmomenten die wij vastleggen:

• brieven en e-mails die wij sturen en van u ontvangen
• telefoongesprekken en chats
• bezoeken van onze accountmanagers, account CIO’s en Business Development Directors.

 

Social Media

Achmea kan via het web en (eigen) social media kanalen contact hebben met verschillende personen over onze organisatie, producten en/of diensten. Het gaat dan om klanten, gebruikers van onze merken of diensten en van onze apps, en bezoekers van onze websites. We willen daarmee nuttige en relevante informatie aanbieden. Ook beantwoorden we hiermee vragen die via social media aan ons gesteld worden. Wij volgen actief het internet en social media kanalen, zoals Facebook, Twitter en blogs. Het kan voorkomen dat Achmea hierbij persoonsgegevens vastlegt. Deze verwerken we uiteraard in overeenstemming met dit privacy statement. Wij dragen geen verantwoordelijkheid voor de content die social media kanalen plaatsen of hoe zij omgaan met persoonsgegevens.

 

Achmea B.V. en Achmea Investment Management zijn verantwoordelijk

Achmea Investment Management is een bedrijfsonderdeel van de Achmea groep. Achmea B.V. en Achmea Investment Management zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een goede verwerking van persoonsgegevens.

 

Van wie krijgen wij uw gegevens en met wie delen wij die?

Soms geven wij uw gegevens door. En soms controleren wij uw gegevens bij andere bedrijven. Wij verkopen uw gegevens niet. Wij kunnen gegevens onder andere uitwisselen met:
• andere bedrijfsonderdelen van de Achmea groep
• onze leveranciers en zakelijke partners, zoals buitenlandse banken
• toezichthouders (o.a. DNB en AFM)
• Belastingdienst
• advocaten, gerechtelijke instanties en klachtinstanties in het kader van een geschil.

 

De complete lijst vindt u hier.

 

Als het nodig is gegevens door te geven naar ontvangers buiten de Europese Economische Ruimte (EER), doen wij dat zeer zorgvuldig. Binnen de EER gelden dezelfde privacyregels ingevolge de Algemene verordening gegevensbescherming.

 

Hoe zorgen wij dat uw gegevens veilig zijn bij ons?

Onze websites, app en IT-systemen zijn goed beveiligd. En wij nemen steeds maatregelen om misbruik van uw gegevens te voorkomen. Ook onze medewerkers hebben duidelijke instructies gekregen hoe zij om moeten gaan met uw gegevens.

 

Op het moment dat Achmea en haar merken vertrouwelijke informatie per mail versturen, dan wordt gebruik gemaakt van een oplossing voor veilig e-mailen.

 

Wij zijn extra voorzichtig met gevoelige gegevens

Onder gevoelige gegevens verstaan wij bijvoorbeeld:
• Burgerservicenummer (BSN)
• Financiële gegevens
• Gegevens van strafrechtelijke aard.

 

Hoe lang bewaren wij uw gegevens?

Wij bewaren uw gegevens zolang wij die nodig hebben. Of zolang verplicht is voor de wet. Daarna verwijderen wij uw gegevens, of wij maken uw gegevens anoniem. Als wij uw gegevens anoniem maken, dan verwijderen wij alle gegevens die naar u verwijzen. De gegevens kunnen niet meer aan u gekoppeld worden. De anonieme gegevens helpen ons een beter beeld te krijgen van onze klanten, producten en diensten.

 

Als we de gegevens niet langer nodig hebben voor de doelen zoals omschreven in dit privacy statement, kunnen we de gegevens wel nog bewaren voor juridische procedures of voor historische of wetenschappelijke onderzoek of statistische doeleinden.

 

Regels en wetten voor privacy

Wij houden ons aan de wetten en regels voor privacy. Het gaat dan onder andere om:
• de Algemene verordening gegevensbescherming
• de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming
• de Telecommunicatiewet.

 

Uw rechten

Uw rechten zijn ook in de wet geregeld. U mag:

• uw gegevens bij ons opvragen.
• uw gegevens laten veranderen als die niet kloppen.
• uw gegevens laten verwijderen.
- Het komt vaak voor dat wij uw gegevens niet kunnen verwijderen. Bijvoorbeeld omdat wij uw gegevens nog nodig hebben. Of om ons aan een wet te houden.
•  bezwaar maken tegen bepaald gebruik van uw gegevens.
- Als u bijvoorbeeld geen e-mails met aanbiedingen meer van ons wilt ontvangen. In onze e-mails staat een link waarmee u zich kunt afmelden. U mag ook bellen. In andere gevallen geeft u duidelijk aan waarom u bezwaar maakt zodat wij dit kunnen beoordelen.
• uw toestemming stoppen.
- Gaf u ons toestemming om uw gegevens te gebruiken? Dan mag u uw toestemming later weer stoppen. Wij gebruiken uw gegevens vanaf dat moment niet meer.
• uw gegevens overdragen.
- Wanneer u gegevens aan ons heeft gegeven met uw toestemming of op basis van onze overeenkomst. Overdragen kan aan een andere partij of aan uzelf.
• het gebruik van uw gegevens tijdelijk beperken.
- Bijvoorbeeld als u bezwaar heeft gemaakt tegen gebruik van uw gegevens. 

 

We kunnen niet altijd meewerken aan uw verzoek. We nemen contact met u op wanneer dat zo is of als we meer informatie nodig hebben om aan uw verzoek te kunnen voldoen.

 

Laat ons weten als u gebruik wilt maken van uw rechten

Stuur ons een e-mail of een brief. Om er voor te zorgen dat we de gegevens van de juiste persoon gebruiken moeten we de identiteit kunnen vaststellen van degene die gebruik wil maken van zijn of haar rechten. Dit kunnen we doen met geboorte datum, of naam- adres- woonplaatsgegevens. Geef deze gegevens door wanneer u van uw rechten gebruik wil maken. In sommige gevallen, bijvoorbeeld wanneer de identiteit niet vastgesteld kan worden aan de hand van de gegevens die we hebben, kunnen we vragen om een kopie van uw paspoort of ID-kaart. Dit kunnen we ook vragen wanneer het gaat om zeer gevoelige gegevens, zoals over uw gezondheid. Wanneer we vragen om een kopie van paspoort of ID kaart, wilt u dan uw Burgerservicenummer (BSN) en pasfoto onleesbaar maken? Wij reageren binnen een maand na ontvangst van uw bericht.

 

Een e-mail stuurt u naar: avgloket@achmea.nl. Een brief stuurt u naar:
Achmea Investment Management
T.a.v. AVG-loket
Postbus 9150
7300 HZ Apeldoorn

 

Gebruikt u e-mail, doe dat dan op een veilige manier.

 

Hebt u een vraag, tip of klacht?

Met een vraag, tip of klacht kunt u contact opnemen met de Privacy contactpersoon van Achmea Investment Management. Stuur een e-mail naar Privacy.achmeaim@achmea.nl. Eventueel kunt u terecht bij de Functionaris Gegevensbescherming van Achmea via privacymanager@achmea.nl. U kunt ook een brief sturen naar:

Achmea B.V.

T.a.v. de Privacy manager

Compliance

Postbus 866

3700 AW Zeist

 

Komen wij er samen niet uit? Leg uw klacht dan voor aan de Autoriteit Persoonsgegevens.

 

Wij kunnen dit privacy statement veranderen

Dat mag bijvoorbeeld als wet- of regelgeving verandert. Of als wij nieuwe producten of diensten ontwikkelen.
Op onze website vindt u altijd de laatste versie. Deze versie is van 15 oktober 2024.